Bieganie to jest TO

Nadchodzi wiosna. Chce się żyć! To taka pora roku, podczas której kwitną nie tylko kwiaty, ale i... marzenia. Jedne realne, inne nierealne, ale pomarzyć każdy lubi. A może by tak pobiegać?

Archiwum prywatne

Wiadomo dlaczego: biegacze są wytrzymali, sprawni, zwinni – ogólnie rzec można wysportowani. Ale to tylko jedna strona medalu. Na innych większe wrażenie robi fakt, że długodystansowcy są zwykle… szczupli! Nic dziwnego – udowodniono, że właśnie regularnym bieganiem można najskuteczniej zrzucić tych kilka (kilkanaście, kilkadziesiąt – niepotrzebne skreślić) zbędnych kilogramów nadwagi. Która strona robi na tobie większe wrażenie? A może chcesz upiec dwie pieczenie na jednym ogniu? Można i tak, to wcale nie marzenie ściętej głowy!

Który z problemów związanych z rozpoczęciem biegania wydaje ci się nie do przejścia:

Wiek?

Jeszcze kilka dekad temu, w latach 60. i 70., biegaczami byli – a co ważniejsze – chcieli być ludzie młodzi. Jak młodzi? 50-latków rzadko widywało się na biegowych trasach, a szczecinianin Jan Kopeć, który w 1980 roku jako 60-latek wystartował w Szczecińskiej Dwudziestce, był jedynym w tej kategorii wiekowej. Potem przez kolejne 20 lat rokrocznie brał w nim udział, zawsze będąc najstarszym uczestnikiem biegu. Ale gdy był już 80-latkiem, jego start nie robił takiego wrażenia na kibicach, jak w roku 1981. Powód? Na świecie było już mnóstwo biegających 80-latków, a nawet maraton kończą teraz biegacze niemal wiekowi, 100-latkowie.

Masz 70 lat? Spokojnie – przed tobą być może jeszcze… kilkadziesiąt lat biegania. Wymienić trzy najważniejsze przesłania dla debiutujących na biegowych trasach 60-latków? Rozsądek, rozsądek i jeszcze raz rozsądek:

  • rozsądek w ilości przebieganych kilometrów, to rada, by liczyć nie kilometry, ale czas biegu. Wystarczy 30–60 minut, byle systematycznie, a sił starczy na dłuuugie jeszcze lata biegania;
  • rozsądek w jakości, czyli w szybkości biegu. Podstawą, a praktycznie lwią częścią treningu powinny być spokojne rozbiegania. Tylko na zakończenie można się ożywić kilkoma żywszymi odcinkami;
  • rozsądek podczas ćwiczeń rozciągających i siłowych. Mięśnie nie te, co kilkadziesiąt lat temu, bo młodość minęła już i se ne wrati! A właśnie – nie ukrywam, że kilkudziesięciominutowe bieganie powinno być… dodatkiem do solidnego zestawu ćwiczeń sprawnościowych, a nie odwrotnie. I zapewniam, że taka polityka treningowa będzie skuteczniejszym środkiem rozwoju biegowego, a także na zawodach, jeśli zdecydujesz się brać w nich udział!

Nadwaga?

To bardzo częsty powód nagłego przypływu miłości do biegowego stroju. Ostrzegam – jeżeli chcesz traktować bieganie jedynie jako metodę wytapiania nadmiaru tłuszczu, to będzie to jak miłość małego dziecka do łyżeczki tranu – owszem: zdrowe, potrzebne, skuteczne, ale… rzygać się chce! Nie tędy droga!

Zobacz również: Jakie są najzdrowsze rodzaje kawy

Zresztą, jeśli nadwaga oscyluje bardziej koło kilkudziesięciu, niż kilkunastu kilogramów, to odważna decyzja o podjęciu treningu biegowego, to jak wydanie na siebie wyroku. Nie, nie śmierci, na szczęście! Chyba, że śmierci sportowej, bo zdrowie i przyszła kariera na tym na pewno ucierpi. Podczas biegu na układ ruchu – stawy, mięśnie i ścięgna, działają przeciążenia rzędu 2-, 3-krotnej wagi ciała. Otyłość powoduje, że szybko wysiadają kolana, kręgosłup, albo ścięgno Achillesa. I po bieganiu! Chyba, że liczyć kilometry biegane od ortopedy do gabinetów fizykoterapii, gdzie leczył będziesz skutki tych przeciążeń.

Przy otyłości na początek wystarczyć muszą marszobiegi, czyli odcinki truchtu przeplatane odcinkami dość żywego marszu. Im dłuższe tym lepiej, ale dopiero po kilkutygodniowym, coraz bardziej wydłużanym wprowadzeniu. Przyzwyczajony organizm da już sobie radę, nie będzie protestował bólem na każdą kolejną próbę marszobiegową, a i serce, i płuca, będą wiedziały czego od nich wymagasz. Gwarantuję, że poznawanie samego siebie w takich sytuacjach sprawia zwykle sporo wewnętrznej radości i dla wielu początkujących ma w sobie coś z odkrywania, a wręcz ze zdobywania. Nie Mount Everest z tego twego organizmu, a jak Mount Everest – kiedyś wyniosły i niedostępny, a w końcu jednak pokonany.

Brak czasu?

To twoja ocena! Moja brzmi: kiepska organizacja czasu, albo zbyt luźna motywacja do biegania. Mam wielu podopiecznych, którzy wstają z łóżka już o 5:30 (nawet zimą!), by jeszcze przed pracą zaliczyć swoją porcję kilometrów. Niektórzy po pracy faktycznie nie mają już sił, by biegać, więc wychodzą z rana w myśl zasady – trening zrobiony, dzień zaliczony!

Nie chce ci się wstawać tak wcześnie? A jeżeli takie byłoby zalecenie lekarza, próbującego postawić cię na nogi po chorobie? Choroby cywilizacyjne ci nie grożą? A przecież ten nadmiar kilogramów, to ich pierwsza widoczna zapowiedź. Uciec przed nimi możesz tylko na własnych nogach. Lekarze twierdzą właśnie, że poranne bieganie to najskuteczniejsza pigułka. Brak czasu to jedynie tania wymówka tych wszystkich, którym nie za bardzo zależy na tym, by biegać. Nie chcesz biegać kiedyś zdrów, będziesz musiał biegać, gdy zachorujesz na chorobę cywilizacyjną – uważają lekarze.

Jestem… kobietą!

Wiem, że wiele, zwłaszcza starszych kobiet ciągle jeszcze uważa, że to niezbyt politycznie biegać im po lesie czy chodnikach. Ale ten stereotyp przejadł się już dobre 20–30 lat temu! Wtedy nawet na widok biegnącego mężczyzny pukano się wymownie w czoło. Sam nie raz spotkałem się z takimi wyrazami uznania.

Było, minęło – na szczęście. Nie takie sporty uprawiają teraz kobiety, by wstydzić się biegania. Czy wiesz, że w Oslo organizowany jest bieg na dystansie 5 km – tylko dla kobiet – w którym już ponad 10 tysięcy uczestniczek biegnie, by zademonstrować swoje poparcie dla tej formy rekreacji fizycznej? Dołącz do nich! Czy wiesz, że nawet ciąża nie jest już przeszkodą w egzekwowaniu od siebie kilkudziesięciu minut truchtu i porcji ćwiczeń po jego zakończeniu? Ba, już wielu lekarzy wysyła swoje ciężarne pacjentki na zieloną trawkę – pobiegać! Tlenu i aktywności ruchowej w pewnym okresie ciąży nigdy nie jest za dużo. Trzeba to wykorzystywać!

Marzenia, jak ptaki szybują po niebie. Albo i nie szybują, ale trzeba je mieć i realizować. Chcesz biegać? Na zdrowie!

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

Magnez a mięśnie Błędy, jakie najczęściej popełniamy podczas biegania Poznaj przepis na najlepszy koktajl po treningu Cool down, czyli jak uspokoić organizm po treningu? Najczęstsze błędy po treningu Produkty, dzięki którym wyrzeźbisz mięśnie Cel – wyznanie prawdy samemu sobie Technik – biegacz Nie tylko bieg… Jak to z babskim bieganiem było Odchudzanie przez bieganie Najtrudniej zacząć Zalety funkcjonalnej odzieży do biegania Nie taki straszny, jak go malują. Sekrety biegu po asfalcie Zacznij biegać – z przyjemnością! Lepsze wyniki dzięki legginsom do biegania Nike Power Speed Buty do biegania Nike Free RN Distance na długie dystanse Designerskie i wygodne buty do biegania Nike Air Max Sequent Biegiem po zdrowie! Buty do biegania – czy wiesz, jak wybrać najlepsze? Reebok CrossFit Nano Pump Fusion – buty dla amatorów intensywnych treningów Bieganie z głową... Monitor aktywności Garmin Vivofit® 3 – bransoletka dla aktywnych Dlaczego nie powinniśmy rezygnować z rozgrzewki? Jak prawidłowo rozpocząć trening?

Popularne w tym tygodniu:

Desery bez pieczenia z jadłospisu Ewy Chodakowskiej Najlepsze dyscypliny sportu dla każdego znaku zodiaku Co jeść po ćwiczeniach? 4 białkowe posiłki potreningowe Przestała robić kardio i... schudła 17 kg! Jak pozbyć się oponki z brzucha? Trening Ewy Chodakowskiej Orgazm podczas ćwiczeń? To możliwe! Co jeść przed i po porannym treningu? Wskazówki Ewy Chodakowskiej Julia Dutkiewicz: do działania motywuje mnie porażka Uprawianie seksu spowalnia proces starzenia Ćwiczenia na cellulit, które naprawdę działają Kocha czekoladę, nie stroni od alkoholu. Oto dlaczego zachowuje perfekcyjną sylwetkę Instagramowy Fitness